donderdag 6 maart 2014

Drie weken Finland

Zo als veel van jullie weten heb ik de afgelopen drie weken in Finland zat.
ik wil jullie alles vertellen wat ik heb mee gemaakt, hoe mijn dagen er uitzagen en waarom ik nu al weer thuis ben in plaats van over 3 weken. van de eerste week zal ik van elke dag even een kort stukje schrijven, van de anderen weken schrijf ik een algemeen stukje, anders word het wel erg lang.
Ga er lekker in het zonnetje zitten, neem wat drinken en veel lees plezier:)

Het begon allemaal drie weken gelden, 9 februari stond ik op Schiphol met mijn koffers gepakt en mijn ticket in mijn handen. De avond van te voren had ik thuis al ingecheckt, koffers al gewogen en alles klaar gelegd. Men wat was ik zenuwachtig! De eerste keer dat ik voor zo'n lange tijd weg ging zonder vriendje of tweeling zus! Op het vliegveld ontmoete ik het meisje met wie ik zo reizen en waar mee ik 6 weken op de kamer zou zitten.
om 11.30 vlogen we naar Helsinki, dit was een vlucht van 2,5 uur. Als ik iets niet leuk vind is het vliegen! Vooral het opstijgen en het landen vind ik 3x niks. Gelukkig ging de vlucht erg goed en waren we zo in Helsinki. Hier moesten we voor een uur wachten en vanuit daar zouden we naar Jyväskylä vliegen. Dit was een vlucht van 50 minuten, voor we opgestegen waren konden we alweer bijna landen (nou ja bewijzen van)  Aan gekomen in Jyväskylä werden we opgehaald door 2 docenten en 1 student. Ze hebben ons naar het hotel gebracht en daar hebben we onze spullen gedropt en zijn we nog even de stad in gegaan om ergens wat te drinken. Maar men wat was ik moe! dus we zijn op tijd terug naar ons hotel gegaan. Helaas kon ik niet slapen, ik had toen echt al heel erg heimwee.
Week 1:
Maandag: we werden naar onze kamer gebracht op de campus, een erg saaie en kale kamer. twee bedden, een tafel, twee stoelen en een klein badkamertje, dat was alles! ik heb helaas geen foto's van de kamer. Het was wel een mooi gebouw! we hadden een keuken die we met de anderen mensen moesten delen. Er zat nog 1 jongen in het gebouw voor de rest waren alle kamers leeg. Erg stil dus. We zijn 's middags een bus kaart gaan halen met de docent en zijn daarna nog de stad even ingegaan en boodschappen gedaan.
Dinsdag: We gingen voor het eerst naar onze stage plaatsen, ik ging stage lopen op een play-school. We werden om 8 uur opgehaald als eerst gingen we naar de stage van Marilena, daarna naar mijn stage. Ik had het heel erg getroffen met mijn stage plaats en begeleider! Het was zo leuk!! om half 3 werd ik weer opgehaald en heeft de docent ons de stad laten zien. Ik was echt gesloopt!
Woensdag: ik ben 's morgens gaan ontbijten op de campus. Ik moest voor het eerst met de bus naar stage, best spannend in een vreemd land alleen met de bus. Gelukkig ging alles goed :) Uit stage ben ik boodschappen gaan doen en bij thuis komst ben ik gaan koken. Wat een drama, ik had nog nooit echt voor mezelf gekookt, ja wel eens van een pakje en dan stond er precies op wat je moest doen, dat is een stuk makkelijker dan zomaar wat doen en alles Fins is. Dat Fins is echt niet te begrijpen. Gelukkig is er zoiets uit gevonden als Skype en Facetime :)
Donderdag: Weer een dag stage gehad, stage is echt heel leuk maar het is ook heel vermoeiend om heel de dag Engels te moeten praten. Mijn Engels is wel beter dan ik dacht :) ik begin m'n privé toch echt wel heer erg! 's middags heb ik gesprek gehad met de docent hier en ze gaat kijken of we wat kon regelen met een aparte kamer.
Vrijdag: 's morgen te horen gekregen dat ik naar een eigen kamer kan :D Dat is echt wel fijn! 's morgen ben ik al mijn spullen gaan verhuizen en het een beetje eigen gaan maken door foto's op de muur te hangen ect. 's middags zijn met twee Finse studenten naar een museum gegaan en hebben we ergens wat gegeten. Daarna zijn we naar de shrek musical geweest, de musical was in het Fins dus was niks van te volgen. Het was wel leuk, ik ben meer naar het toneel spelen gaan kijken, ik ben dol op acteren dus vond het erg leuk om daar naar te kijken :)
Zaterdag: Heerlijk een dag niks gedaan! ik was echt heel moe van de hele weel stage!
Zondag: 's middags ben ik foto's gaan maken, ik heb helaas niet zo veel foto's.
Het eerste weekend lag er nog sneeuw! ik ben echt verlieft geworden op deze laarzen! Ze lopen zo lekker en ze zijn echt lekker warm!
achter de campus lag een gebied waar zomers werd gekampeerd en een heel groot meer!
De hele periode heeft er ijs op gelegen, je zag er echt heel veel mensen op lopen en soort skiën. Het was echt een mooi uitzicht! ik heb niet zo veel foto's omdat het best heel koud was en ik die stomme vlek op me lens niet weg kreeg.

Week 2:
Nog steeds heel erg last van heimwee, ik sliep mega slecht en werd er echt ziek van.. Deze week naar stage geweest. Het was echt leuk! de kinderen zijn zo schattig als ze helemaal zijn ingepakt! De meeste hebben een extra vest aan, dan een ski pak en daar over heen een broek die het ski pak water dicht maakt. Dan een must, sjaal en handschoenen. zo lopen ze er al bij met -1, ik vraag me nog steeds af hoe ze er bij lopen met - 12.
Donderdag ben ik ziek geworden en eerder naar huis gegaan, ik werd gek van de heimwee, misselijkheid en vermoeidheid. Ik heb donderdag vooral veel liggen slapen. Vrijdag ben ik ook nog maar een dagje thuis gebleven om goed uit te rusten. Zaterdag moest ik wel boodschappen doen, helaas. Na het boodschappen doen voelde ik me gelijk weer heel moe! dus ben gelijk weer even gaan slapen.. De kou vroeg echt heel veel energie, en dan nog 4 dagen stage per week er bij en voor het eerst helemaal op me zelf. Dat was echt heel vermoeiend.. Maar gelukkig heb ik het overleeft!

Week 3:
Deze week heb ik besloten om eerder naar huis te gaan. De heimwee trek echt niet weg, wat ik ook probeer! Ik slaap al een heel tijd slecht, ben heel moe ect.  Deze week ben ik naar stage geweest, Het was een leuke week! ik heb 4 dagen stage gelopen en vrijdag, zaterdag en zondag lekker weekend gehad :) Zondag alvast mijn spullen ingepakt, ik moest mijn spullen in een vacuüm zak anders paste het niet in mijn tas haha. Echt wat een uitvinding die zakken! het is zo handig! je stopt alles er in zet de stofzuiger der op en je krijgt een heel klein pakketje :) Ik had een grote koffer en een handbagage koffer. Zondag had ik al mijn spullen er in gedaan en de spullen die ik nog nodig had er uitgelaten. Het was een heerlijk dagje :)

Week 4:
ik vloog op dinsdag dus eigenlijk was ik alleen nog maandag op mijn kamer. Ik ben maandag naar stage geweest en 's avonds heb ik mijn tas weer opnieuw ingepakt, omdat het gewoon beter kon haha.
dinsdag: 's morgens ben ik gaan ontbijten op de Campus, daarna ben ik mijn laatste spullen gaan pakken, mijn kussen, beddengoed ect.  Om half 12 werd ik opgehaald om naar het vliegveld in Jyväskylä te gaan. Van te voren heb ik nog warm geluncht op de campus om half 11. haha ja half 11 :0 maar dat is in Finland vaste lunch tijd. Om 12 uur stond ik op het vliegveld, bleek de in-check balie pas half 1 open te gaan. Mijn vlucht ging 2 uur, om half 2 kon ik door de douane en om 2 uur zat ik in het vliegtuig en stegen we op. In Jyväskylä was het heel bewolkt en grauw, toen we eenmaal boven de wolken waren was het zo mooi!!
Na 50 minuten vliegen waren we bij Helsinki. Mijn vlucht naar Amsterdam ging om 18.00(Finse tijd), ik moest dus 3 uur wachten. Na dat ik een uur op het vliegveld rond had gelopen, opzoek naar een Starbucks en opzoek waar m'n boardingpass voor de vlucht naar Amsterdam moest halen. Na dat ik de zoek tocht naar de Starbucks had opgegeven en m'n boardingpass had, had ik nog 2 uur om mezelf te vermaken. Ik had gelukkig films op mijn ipad gezet, dus ik vermaakte me wel :) om half 6 zat ik in het vliegtuig. In Helsinki was het al donker, toen we opgestegen waren en boven de wolken vlogen was het weer licht. Was zo mooi om te zien!
Na dat ik 5 minuten in het vliegtuig zat gingen m'n oortjes kapot :( toen moest ik nog 2 uur.. zonder muziek en zonder films. Gelukkig had ik m'n wreck this journal en een flow in me tas.
In het vliegtuig kreeg je en broodje en wat drinken, wat was het heerlijk om weer Nederlands brood te eten! niet zo droog en taai als het Finse brood!
ik zat aan de linkerkant van het vliegtuig maar aan de rechterkant waren nog 3 stoelen vrij. Toen zag ik deze lucht! Hier moest ik een foto van maken, dus hier de foto! ik vind deze lucht echt zo mooi! ik heb hier echt even van zitten genieten!

Ik had me erg verheugd op 6 weken Finland, helaas liep het anders en was de heimwee zo erg dat ik er ziek van werd! Ik ben blij om weer thuis te zijn! Sorry dat ik zo lang niet heb geblogd, ik vind het echt leuk om te doen, maar ik was zo druk met school, dat ik het niet kon combineren en in Finland had ik er echt de energie niet voor! ik hoop dat ik weer meer kan gaan bloggen, tenminste als jullie dat leuk vinden ?

Keep Smiling!
-xxx-

2 opmerkingen :

1. Hé Elleke,
    Je hebt je reiservaringen mooi opgeschreven. Echt een reis van ups en downs, maar zeker een mooie ervaring rijker! Geniet van het thuis zijn en van Eric en je tweelingzus😉.